onsdag 28 november 2012

Cheesecake a la Jamie Oliver

Idag testade jag recept av Jamie Oliver. Dels gjorde jag champinjonrisotto och sedan en cheesecake. Jag följde inte receptet till punkt och pricka, framförallt i risotton, utan så gott jag kunde och tyckte. :P Eftersom jag inte hittade ingefärskakor i matbutiken tog jag bondkakor istället.

Här kommer recept på cheesecaken. :)

50 gram smör
50 gram skållade hasselnötter
8 ingefärskakor
1 citron
4 rågade teskedar lemon curd
Ca. 150 gram Hallon
250 gram mascarponeost, färskost eller creme fraiche
1 tsk vaniljextrakt eller vanlijpasta
En skvätt mjölk
1 msk floorsocker
lite mörk choklad

1. Ställ in 4 glas i frysen.
2. Smält smöret i kastrull. Mosa ingefärskakor och hasselnötter och lägg det i det smälta smöret. Rör om. Riv skal från en citron och rör ner.
3. Ta ur glasen och fördela blandningen i dem.
4. Lägg i en rågad tesked lemon curd i varje glas och toppa med hallon.
5. Blanda samman mascarponeost, vaniljpasta eller vaniljextraktet med en skvätt mjölk. Tillsätt florsockret tills det ser mjukt och silkeslent ut.
6. Fördela det i glasen och toppa med lite riven mörk choklad. Njut!

1 kommentar: