torsdag 1 mars 2012

Key Lime Pie

Gjorde även en key lime pie för samma ändamål och det blev gott. :) Receptet kommer härifrån.

175 grader, 10 min. + ca. 18 min.

Kexbotten
200 g digestivekex
100 g smör

Fyllning
1 burk kondenserad mjölk (400 g)
4 st äggulor
5 st lime, skal och saft

Servering
Vispad grädde och 1 lime för garnering.

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen i små smulor i en mixer. Blanda med smält smör.

Tryck ut blandningen i botten och upp på kanterna i 4 mindre pajformar eller en stor. Förgrädda pajskalet i ca. 10 min. Låt svalna.

Blanda kondenserad mjölk med äggulor, rivet limeskal och saft. Låt smeten dra åt sig av limeskalen 30-60 min.

Sila smeten genom en finmaskig sil och släng skalen. Fyll pajformen och grädda i ca 15 min. Något längre tid om det är 1 stor form. Låt svalna och servera pajen med vispad grädde och garnera pajen med lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar